Sigurnost biciklista u prometu

SAVJETI ZA SIGURNOST BICIKLISTA

Biciklizam je izvrstan oblik tjelovježbe s mnogo pozitivnih učinaka na zdravlje. Jača kardiovaskularni sustav, a samim time smanjuje rizik od srčanog udara i kapi. Pedaliranje je aktivnost s malom stopom udaraca na zglobove, jačate mišićni tonus bez stresa na koljena i zglobove gležnjeva. Biciklizam je također izvrstan oblik transporta. Štedite velike količine goriva, čuvate okoliš od zagađenja i ne plaćate parking.

Kao i u svakoj aktivnosti na otvorenom i u biciklizmu postoje određene opasnosti kojih bi vozač trebao biti svjestan. Najveće opasnosti vjerojatno su prisutne kod vožnje po istoj cesti kao i automobili.

Prema zakonu,  biciklisti su jedni od sudionika u prometu, a njih zakon definira kao osobe koje na bilo koji način sudjeluju u prometu na cesti. Sudionici u prometu dužni su držati se ograničenja, zabrana i obveza izraženih pomoću postavljenih prometnih znakova, u suprotnom kaznit će se za prekršaj novčanom kaznom u iznosu od 500 kuna, stoji u zakonu. Ako se oglušite na naredbu policajca ili druge službene osobe, za prekršaj ćete biti kažnjeni sa 300 kuna.

Nije loše ponoviti, bicikl je, prema slovu zakona, vozilo koje ima najmanje dva kotača i koje se pokreće isključivo snagom vozača, a kreće se ili biciklističkom trakom ili biciklističkom stazom. Razlika između dvaju pojmova je sljedeća: traka je dio kolnika namijenjen za promet bicikala koji se prostire uzduž kolnika i koji je obilježen uzdužnom crtom na kolniku i propisanim prometnim znakom; dok je biciklistička staza izgrađena prometna površina namijenjena za promet bicikala koja je odvojena od kolnika i obilježena propisanim prometnim znakom.

Na pješačkim površinama su sva vozila gosti. Ako tamo vozite bicikl (iako znate da po zakonu to ne bi smjeli), to je vjerojatno iz jednog od dva razloga:

1. Smatrate da vam je u konkretnoj situaciji to praktičniji put nego cesta, tj. služi kao prečac ili za izbjegavanje gužve.
2. Bojite se voziti cestom u strahu od jurećih / bezobraznih / agresivnih vozača motornih vozila.
U svakom slučaju budite pažljivi, oprezni i strpljivi prema pješacima.

Vožnja bicikla nogostupom podrazumijeva povremenu potrebu prelaska cesta, osim ako želite voziti samo u krug oko bloka. Ako ste na cestu naišli vozeći se biciklističkom stazom, to nažalost ne znači da samim time smijete prijeći cestu vozeći bicikl. To zakonski smijete samo ako je na cesti označen prijelaz biciklističke staze preko kolnika ili je preko ceste ofarbana crvena traka. Svaka vožnja bicikla preko zebre na kojoj nema prijelaza za bicikle je protuzakonita (300 kn).

Savjet – Silaženje s bicikla na pješačkom prijelazu može biti i brži način za prelazak ceste budući da gurajući bicikl postajete pješak, a vozači su bez iznimke dužni propustiti pješake na pješačkom prijelazu.

Neki od propisa za vozače bicikla:

  • Vozač bicikla mora upravljati vozilom na način kojim se ne umanjuje stabilnost vozila i ne ometaju drugi sudionici u prometu, a osobito ne smije skidati istodobno obje ruke s upravljača, pridržavati se za drugo vozilo, prevoziti, vući ili gurati predmete koji ga mogu ometati u upravljanju vozilom ili ugrožavati druge sudionike u prometu. (300 kn)
  • Od prvog sumraka do potpunog svanuća (noću), a i danju u slučaju smanjene vidljivosti (magla, snijeg, kiša, prašina, dim…), na biciklu mora biti upaljeno jedno svjetlo bijele boje na prednjoj strani i jedno crveno svjetlo na stražnjoj strani. Iznimno ne mora imati upaljena svjetla bicikl kad je zaustavljen ili parkiran u naselju uz sam rub kolnika. Vozač bicikla koji se kreće kolnikom na javnoj cesti dužan je noću i danju u slučaju smanjene vidljivosti (magla, snijeg, kiša, prašina, dim…) biti označen reflektirajućim prslukom ili reflektirajućom biciklističkom odjećom. (300 kn)
  • Zaštitnu kacigu, za vrijeme vožnje na cesti, na glavi moraju unositi vozači bicikla mlađi od 16 godina. (300 kn)
  • Na biciklu ne smije se prevoziti predmete šire od 50 cm sa svake strane vozila. Na prikolici bicikla ne smije se prevoziti predmete šire od 80 cm. (300 kn)
  • U prometu na cesti biciklom smije se vući prikolicu s dva kotača pričvršćenu tako da je osigurana stabilnost vozila. Prikolica ne smije biti šira od 80 cm, a ukupna masa ne smije biti veća od 50 kg. Na stražnjoj strani mora imati dva katadioptera propisana za priključna vozila. (300 kn)
  • Vozač bicikla stariji od 18 godina može na biciklu prevoziti dijete do osam godina starosti, ako je na biciklu ugrađeno posebno sjedalo, prilagođeno veličini djeteta i čvrsto spojeno s biciklom te ako dijete na glavi nosi propisanu i uredno pričvršćenu zaštitnu kacigu. (300 kn)
  • Novčanom kaznom u iznosu od 500,00 kuna kaznit će se za prekršaj vozač bicikla ako u krvi ima alkohola iznad 0,50 g/kg ili ako u organizmu ima droga ili lijekova koji utječu na psihofizičke sposobnosti i na sposobnosti upravljanja vozilima. Isti uvjeti vrijede i za prevoženje drugih osoba na biciklu. (500 kn)
  • Od 5. kolovoza 2014. biciklisti uočeni sa slušalicama u ušima i oni koji razgovaraju na mobitel tijekom vožnje bit će kažnjeni novčanom kaznom u iznosu od 500 kuna.
  • Tristo kuna kazne slijedi za svaki propust obavještavanja ostalih sudionika o namjeri kretanja. Znači, pri skretanju je nužno rukom pokazati prema smjeru kojim se namjerava nastaviti, jednako kao što vozači motornih vozila moraju koristiti “žmigavce”.

Neki od propisa za vozače automobila:

  • Vozač koji pri skretanju presijeca biciklističku stazu ili traku koja se pruža uzduž kolnika kojim se kreće, dužan je propustiti bicikle koji se kreću po biciklističkoj stazi ili traci u istom ili suprotnom smjeru. (3000 kn)
  • Vozač ne smije zaustaviti ili parkirati vozilo:
    — na obilježenome pješačkom prijelazu i na udaljenosti manjoj od 5 m od tog prijelaza i na prijelazu biciklističke staze preko kolnika,
    — na biciklističkoj stazi, odnosno traci (300 kn)

KAD STE NA CESTI:

Vozite predvidivo!
Ne vozite preblizu parkiranim autima.
Prestrojavanje u prometnim trakama trebali bi obavljati na isti način kao i druga vozila: postupno, uz pravovremeno signaliziranje i koordinaciju s drugim vozačima.
Ne reagirajte na trubljenja i druge provokacije. 

I, na kraju svega, zapamtite!

Ne ostavljajte bicikl nevezan. Imajte u vidu pri tome da nijedna zaštita nije potpuna; lokoti služe za odbijanje kradljivca. Kvaliteta lokota mjeri se u tome što njegovo probijanje zahtijeva više vremena, stvara više buke i potiče više neugodnih pitanja prolaznika. Nažalost, nijedan neće biti 100% garancija protiv krađe. Ako možete birati, parkirajte na mjestu pokrivenom nadzornom kamerom.

Što ako vam ukradu bicikl?

Bez iznimke, prijavite krađu policiji. Nažalost, bez fotografije i serijskog broja, vjerojatnost da će vaš bicikl biti pronađen nisu velike. Pratite oglasnike i mjesta gdje se preprodaju bicikli, postoje realne šanse da je upravo vaš bicikl završio na jednom od takvih mjesta.
Sačuvajte garancijski list iz dućana jer je to najbolji način dokazivana vlasništva.
Zapišite i fotografirajte serijski broj bicikla. Obično je ukucan na okviru s donje strane bicikla.